O nas

   

Wierzymy, że dobra książka wymaga czasu i ten czas dla niej mamy. Nieustannie poszukujemy literackich pereł, a to, co odkryjemy, poddajemy wnikliwej analizie i selekcji. Właśnie dlatego nie wydajemy przypadkowych książek, lecz historie opowiedziane z pasją. Każdą z nich dopracowujemy, korzystając z naszego doświadczenia, wiedzy i tego, co łączy nas z Tobą – miłości do dobrej literatury.

Historia Wydawnictwa Poznańskiego sięga 1956 roku – od tamtej pory, poza siedzibą oficyny przy ulicy Fredry 8, zmieniło się niemal wszystko. Staramy się pielęgnować naszą długoletnią tradycję, a jednocześnie odważnie patrzymy w przód, wychodząc na przeciw potrzebom czytelników oraz kreując nowe trendy.

W skład Grupy Wydawnictwa Poznańskiego wchodzą obecnie trzy marki: Wydawnictwo Poznańskie (literatura piękna, historia, non-fiction), Czwarta Strona (literatura obyczajowa i kryminalna) oraz We need YA (literatura młodzieżowa). Mimo iż każda z marek specjalizuje się w innym obszarze literatury, wszyscy pracujemy pod jednym dachem, wzajemnie się uzupełniając, (w)spierając i inspirując. Wierzymy, że z różnorodności wykluwają się najlepsze pomysły.

W naszej pracy stawiamy bardziej na jakość niż ilość, lubimy wyzwania i niejednokrotnie podejmujemy wydawnicze ryzyko. Jesteśmy stosunkowo młodym zespołem pasjonatów, a w naszych głowach wciąż powstają nowe pomysły, o czym świadczą serie wydawnicze: wskrzeszona po wielu latach seria skandynawska, seria literatury eko, seria reporterska czy seria popularnonaukowa ZROZUM. Za te właśnie działania – „za wysokie standardy literackie i edytorskie oraz profesjonalne i odpowiedzialne łączenie funkcji kulturowej z komercyjną” – otrzymaliśmy w 2018 roku tytuł Wydawcy Roku.

       

Zależy nam na tym, aby wydawane przez nas książki poszerzały horyzonty, prowokowały do dyskusji i zaskakiwały, innymi słowy: aby żyły – zarówno na rynku wydawniczym, jak i w pamięci czytelników – jak najdłużej. Dlatego wśród naszych autorów znajdują się uznani i nagradzani na świecie autorzy jak Annie Proulx, Jesmyn Ward, Philipp Meyer czy Elif Shafak. Do sukcesu tych pisarzy w Polsce przyczyniają się wspaniali tłumacze – m.in. Jędrzej Polak czy Iwona Zimnicka – z którymi mamy przyjemność współpracować.

Aktywnie wspieramy też młodych, debiutujących autorów – przede wszystkim reportażystów – zapewniając im profesjonalną opiekę redakcyjną. W ramach powstałej w 2018 roku serii reporterskiej udało nam się odkryć takie perły polskiego reportażu jak Agata Romaniuk, Stasia Budzisz, Joanna Szyndler czy Olga Wiechnik, które pokazują, że rzeczywistość wciąga nie mniej niż fikcja. Na polskiej scenie reportażu już na stałe zagościł organizowany przez nas corocznie konkurs reporterski, dotowany stypendium w wysokości 15 000 zł.

Z czwartej strony uważamy, że czytanie – jak mawiała poetka – jest najlepszą zabawą, jaką ludzkość sobie wymyśliła. Dlatego w naszym imprincie Czwarta Strona istniejącym od 2015 roku wydajemy książki, które zapewniają doskonałą rozrywkę i pochłaniają bez reszty – zarówno literaturę obyczajową, jak i powieści kryminalne i thrillery. Najbardziej dumni jesteśmy z sukcesu Remigiusza Mroza, najpopularniejszego aktualnie w Polsce pisarza, którego powieści kryminalne cieszą się niegasnącym zainteresowaniem czytelników.

Nie zapominamy też o najbardziej wymagającej i często nieprzewidywalnej grupie czytelników, czyli młodych dorosłych, którzy czytają na potęgę. W naszej serii z jednorożcem, We need YA, wydajemy książki pełne magii i tajemniczych zwrotów akcji, ale też powieści poruszające problemy, z którymi na codzień mierzą się współcześni nastolatkowie. Cieszymy się, że poza uznanymi pisarzami zagranicznymi, mamy też świetnych polskich autorów jak Paulina Hendel czy Adam Faber.

Oprócz wydawania książek uwielbiamy o nich opowiadać i moglibyśmy to robić bez końca – w każdy czwartek możecie nas oglądać na naszym autorskim vlogu „Wydaje nam się”, gdzie rozmawiamy tylko o dobrej literaturze. Z kolei na Instagramie każdego dnia opowiadamy o naszych ulubionych książkach i nowościach, odsłaniając kulisy pracy w wydawnictwie. Media społecznościowe stanowią dla nas platformę, dzięki której możemy się z Wami komunikować i otrzymywać bezpośredni feedback – gorąco Was do tego zachęcamy!

Nasz zespół

Maciej Cieciora

Prezes Zarządu Wydawnictwa Poznańskiego.

Robert Falewicz

Redaktor Naczelny i Członek Zarządu odpowiedzialny za strategię rozwoju spółki. Miłośnik acid jazzu, twórczości Rolanda Topora oraz komedii romantycznych z Hugh Grantem.

Anna Wasik

Dyrektor handlowa. W branży wydawniczej od ponad 10 lat. Kocha książki, jazdę na nartach i dobrą kuchnię.

Magdalena Genow-Jopek

Zastępczyni redaktora naczelnego i dyrektor kreatywna. W Poznańskim od lipca 2013. Współzałożycielka Czwartej Strony. Proces wydawniczy zna z perspektywy każdego działu. Ostatnio także jako autorka książki „Bułgaria. Złoto i rakija”. W wolnych chwilach zastanawia się jak uratować świat.

Magdalena Kopydłowska

Asystentka Zarządu- Szefowa Sekretariatu. Czuwa nad dobrą organizacją nie tylko Sekretariatu, ale i całego Wydawnictwa. W każdej wolnej chwili słucha muzyki, uwielbia dobre kino.

Monika Długa

Dyrektor wydawnicza. Czytelniczka totalna. Pasjonatka literatury non-fiction. (Bez)krytycznie wielbi Kapuścińskiego, Borgesa i Baumana. Autorka bloga God save the book.

Adriana Biernacka

Sekretarz Redakcji, menadżerka projektów, redaktor prowadząca Serii Dzieł Pisarzy Skandynawskich. Perfekcjonistka zakochana w jodze i slow life.

Barbara Adamczyk

Kierownik Działu Koordynacji Produkcji; odpowiedzialna za kontakty z drukarniami oraz kontrolę jakości wysyłanych i otrzymywanych materiałów. Miłośniczka dobrej literatury, górskich wędrówek, rudych kotów i Rumunii.

Magdalena Bloch

Grafik. W Dziale Koordynacji Produkcji sprawdza poprawność wykonania plików do druku, ale też projektuje okładki i inne materiały graficzne. Po pracy „hasa po lasach” lub las upycha do słoja. Swój wolny czas dzieli między craft i bushcraft. Autorka książki „A Adi powiedział”.

Paulina Surniak

Redaktor inicjująca. Bezustannie szuka nowych książek, które warto wydać. Absolwentka Polskiej Szkoły Reportażu i tłumaczka. Nałogowa czytelniczka, autorka bloga Miasto Książek.

Katarzyna Kończal

Zajmuje się promocją literatury pięknej i historycznej. Z wyboru germanistka i polonistka. Zagubiona w językach, dlatego czyta, uczy i tłumaczy. Poza tym lubi nieśpieszne przebiegi, kadry i kolor zielony.

Anna Sułkowska

Specjalistka ds. handlowych. W pracy zajmuje się sprzedażą książek wydanych w naszym Wydawnictwie i nie tylko. W życiu prywatnym czyta wszystkie książki, które wpadną jej w ręce i zaraża tym swoją córkę.

Agata Ługowska

Menadżerka projektów wydawniczych. Studentka filologii polskiej. W wolnych chwilach słucha, czyta i obserwuje. Nie wierzy w życie pozaliterackie.

Adrian Leonarczyk

Specjalista ds. Handlowych. Bohemista i początkujący tłumacz literatury. Człowiek, który o piwie wie prawie wszystko i sam je warzy. W pracy codziennej zajmuje się sprzedażą i dystrybucją.

Marta Benec

Dział koordynacji produkcji. W pracy nadzoruje poprawność plików zsyłanych do druku. Zajmuje się również składem i łamaniem książek. Kocha szeroko pojęty komiks, parki linowe oraz czekoladę Toblerone.

Greta Kaczmarek

Menadżer ds. Komunikacji Marketingowej w Czwartej Stronie Kryminału. Zazwyczaj wierna temu gatunkowi. Kiedy będzie już miała psa, nazwie go Sherlock. Po odwróceniu wzroku od książek, najchętniej patrzy w nocne niebo.

Adrian Tomczyk

Z wykształcenia literaturoznawca, po nocach tłumacz literacki, przede wszystkim jednak redaktor prowadzący Wydawnictwa Poznańskiego odpowiedzialny za literaturę piękną oraz szef marki kryminalnej w Czwartej Stronie. Prywatnie miłośnik fikcji.

Sylwia Smoluch

Menedżerka projektów, od 2016 roku w Wydawnictwie. Poza swoją pracą i książkami kocha pieski, rowery i pierożki na parze. Szanuje zieleń.

Barbara Niżyńska

Specjalista ds. Komunikacji Marketingowej, najwięcej pracuje nad filmowym obliczem książek, a ostatnio pochłaniają ją mailingi i automatyzacja. Uwielbia jeździć na rowerze. Po pracy królowa parkietu - salsa NY to jej nowa miłość.

Milena Buszkiewicz

Szefowa marki We need YA. Zgłębia nowe trendy w literaturze, zajmuje się przygotowaniem i popularyzacją książek dla nastolatków i młodych dorosłych. Nieustannie poszukuje nowych przestrzeni do dyskusji na temat czytelnictwa i popkultury.

Łukasz Chmara

Asystent działu We need YA. Fotografia, nagrywanie filmów na YouTube i dyskusje na temat książek dla młodzieży, to jego codzienność. Znany również jako @talkincloud, (dużą) część jego życia pochłaniają social media, resztę swojego czasu przeznacza na zgłębianie wiedzy z dziedziny antropologii kulturowej.

Szymon Langowski

Redaktor prowadzący serii popularnonaukowej ZROZUM. Z głową w kosmosie. Fan filmów i literatury pięknej. W domu parzy kawę, a poza nim fotografuje.

Karol Górski

Menedżer zarządzający, w wydawnictwie zajmuję się książkami podróżniczymi, eko i biografiami, a dodatkowo kampaniami internetowymi i PR-em.

Aleksandra Wolska

Menadżerka marketingu i redaktor prowadząca. Zawodowo zajmuje się planowaniem strategii marketingowych, realizowaniem kampanii promocyjnych i współpracą z influencerami. W wolnym czasie czyta, gotuje i robi zdjęcia swoim kotom. Autorka kanału Jeść Treść.

Katarzyna Schinkel

Menadżerka marketingu, antropolożka kultury. W wydawnictwie zajmuje się tworzeniem strategii marketingowych dla poszczególnych tytułów i serii, organizowaniem akcji promocyjnych i kontaktem z influencerami. Wolny czas spędza na planowaniu kolejnych podróży i czytaniu o miejscach, które chce odwiedzić. Zaraża miłością do gier planszowych i zielonej herbaty.

Marek Daroszewski

Rocznik 1973, czyli rówieśnik zwycięskiego remisu na Wembley i Polskiego Fiata 126p, historyk z wykształcenia redaktor z zamiłowania. Miłośnik historycznych kryminałów, reportaży i historii Niemiec. W Wydawnictwie największy (gabarytowo) kibic Lecha Poznań i fan Bruce’a Springsteena.

Bogumił Twardowski

Projekt menadżer, redaktor merytoryczny. Z wykształcenia historyk, z zamiłowania samotnik-anarchista. Lubi epoki dawne: od starożytności po oświecenie, historię Indian, USA i Rosji, biografie ludzi poszukujących drogi do celu.

Adrian Stachowski

Redaktor literatury faktu. Wcześniej – dziennikarz. W wolnych chwilach pisze do gazet: Dwutygodnika, Tygodnika Powszechnego, Pisma. Tata Lidki i Wojtka.

Weronika Jacak

Menadżerka projektów. Komparatystka. Kiedyś objedzie świat na rowerze, ale na razie czyta za dużo książek, spędza za dużo czasu w kinie i zbyt często bywa we Włoszech.

Magdalena Owczarzak

Korektorka, incydentalnie redaktorka. Łowczyni błędów w książkach i na okładkach. Swój korektorski ślad zostawia na wszystkim, co do niej spłynie na biurko lub na maila. Po pracy chodzi swoimi drogami, podróżuje, wpatrując się w zieleń i linię horyzontu. Zauroczona twórczością Olgi Tokarczuk zatrzymuje się chętnie w świecie przez nią przedstawionym.

Natalia Kiwilsza

Specjalistka ds. Handlowych. Po pracy większość czasu spędza ze swoimi ukochanymi psami na długich spacerach poza miastem. Galopuje i mknie przez przeszkody. Miłośniczka kuchni śródziemnomorskiej. Od pewnego czasu zafascynowana pracą w glinie, stara się tworzyć ceramikę użytkową… z różnym skutkiem 😉

Weronika Zielińska

Dział handlowy. Pedagog specjalny, koordynator magazynu i wydawniczych kiermaszów. W wolnych chwilach chodzi do kina i gra na gitarze. Uzdolniona manualnie – od składania mebli po dekoracje z papieru.

Agata Gać

Menadżerka ds. Komunikacji Marketingowej, siedzi w literaturze non-fiction i wydawniczych social mediach. Po pracy zaczytana w rosyjskiej literaturze feministycznej. Matka domowej dżungli. 

Anna Królak

Studentka filologii polskiej ze specjalizacją edytorstwo naukowe, członek dwóch kół naukowych oraz przyjaciel Muzeum Ziemi Wschowskiej. W wydawnictwie pracuje jako korektor: wyłapuje literówki, sprawdza przecinki, odkrywa w sobie zapędy redaktorskie. Życia prywatnego na razie nie ma, ale gdy skończy studia, zakopie się w książkach, po które sięgnie z własnego wyboru, nie z przymusu. Miłośniczka J.R.R. Tolkiena, Jane Austen i Sherlocka Holmesa.

Anna Rychlicka-Karbowska

Menadżerka marketingu w Czwartej Stronie Kryminału. W wolnych chwilach czyta, biega z aparatem i bloguje. Adeptka flamenco zakochana w Hiszpanii. Tropicielka street artu, fanka instagramowych kwadratów i wyznawczyni zasady, że wszystko dzieje się po coś.

Karolina Kowalewska

Okiełznanie chaosu to jej supermoc. Rzeczy niemożliwe załatwia w mgnieniu oka, a na cuda trzeba chwilę poczekać. Na co dzień toczy wewnętrzną walkę jasnej i ciemnej strony, będąc fanką Myszki Mickey i Star Wars.

Yana Kholkovska

Pomocnik działu handlowego i studentka filologii rosyjskiej. Miłośniczka poezji, gór i podróżowania samochodem. Wychodzi z założenia, że pieniądze szczęścia nie dają, ale za nie można kupić auto, paliwo i słodycze, a wtedy już całkiem blisko do szczęścia.

Mikołaj Tomczak

Pomocnik działu handlowego. Student inżynierskiej gospodarki przestrzennej. Najmłodsza osoba w firmie. Instruktor w organizacji skautowej. Fan piłki nożnej. Wielbiciel fantasy i kryminałów, zaglądający czasem do poezji a nawet literatury historycznej.

Jakub Wiącek

Pomocnik działu handlowego. Student neurobiologii, dietetyk i trener personalny. Autor artykułów popularnonaukowych. Fan literatury naukowej oraz historycznej.

Adrianna Żabińska

Pomocnik działu handlowego. Studentka filologii rosyjskiej. Amatorka letniej jazdy na rolkach i morsowania zimą.